pondělí 6. června 2016

Seznamy kouzel stojí za prd, tady máte Magická Slova!

http://chrisquilliams.deviantart.com/


Narazil jsem na článek na jednom blogu ohledně alternativního způsobu kouzlení, a natolik me okouzlil, že jsem vám jej musel přeložit, a předložit J
(tento článek je překlad z rpg blogu www.paperspencils.com )



Seznamy kouzel se mi nezdají, magie má být tajemná a vzácná věc, obávané a nenáviděná obyejným lidem. Abych citoval Jamese Raggi “Magie je umění, ne věda. Každý výtvor magie je něco, co musí být pokaždé vytvořeno od základů. Pouhé kopírování toho, co již bylo vytvořeno, nebude nikdy pořádně fungovat.” A když to vezmeme dle této úvahy, je zvláštní, že ve většině rpg systémů jsme omezeni daným seznamem dvaceti kouzel na každou úroveň.

Chápu, že seznamy kouzel jsou užitečnou abstrakcí. Chápu že i s tímto systémem magie můžete vytvořit zajímavou postavu, a je zde mnoho možností jak tento problém minimalizovat. Můžeme začít tím, že otevřete různé doplňkové knihy se seznamy kouzel, což může přinést nové a mnohdy velmi unikátní element do vašeho světa. A ano, jsou zde seznamy kouzel, které jsou naprosto boží. (Theorums and Tharmaturgy, Wonders and Wickedness, atd.) Ale to může někomu začít připadat ubíjející, pokud jich do hry přinesete příliš mnoho. Musíte si pomatovat jaké kouzlo je odkud, a vyhledat si jej. Znáte určitě ten pohled, když sešlete kouzlo, a vypravěč vůbec netuší že existuje, natožpak co umí.

Opravdu oddaný vypravěč si může vymyslet a sepsat celý seznam kouzel pro svou kampaň, ale to je zatroleně velký kus práce, a na konci se opět omezujete seznamem. Co bych doopravdy rád viděl je to, že si hráči budo vytvářet svá vlastní kouzla.

Pravidla pro tvorbu kouzel jsou v mnoha, ne-li ve všech systémech co jsem hrál, ale málokdy je hráči využívají. A není to proto že by hráči byli líní a bez nápadů. Je to tím, že často ten systém není moc intuitivní, což je škoda. A to je to, co bych chtěl spravit.

Můj bratr a já jsme si hráli s nápadem kroužícím okolo kombinování různých magických Slov. Na začátku hry dostane hráč sesilatele několik náhodných kouzel, která si může zapamatovat a sesílat je v klasickém Vanciánském stylu. Ale když se budou chtít naučit nějaká nová Slova, musí nasbírat svůj arsenál Magických Slov, a kombinovat je v různých vzorech, a tím si vytvářet sva vlastní a nová kouzla.

Ona Slova jsou jednoduše názvy kouzel jak je známe. Takže kouzelník co začne hru s kouzly “Neviditelný služebník” a “Vílí oheň”, má k dispozici čtyři magická kouzla: Oheň, Víla, Služebník a Neviditelný. Sesilatel pak může míchat tato Slova mezi sebou na různé způsoby. Takže může například vytvořit “Vílího služebníka”, “Ohnivého služebníka”, nebo třeba “Služebníka Ohně”.

Nalezení dalších Slov bude tím pádem i skvělou formou pokladu pro kouzelníky, a rozhodně bude i zábava jim čas od času dát nějaká zvláštně znějící Slova, a pozorovat co z toho dokáží hráči vykouzlit. Co si myslíte že by vaši hráči zvládli se Slovem jako je třeba “Hrníček”?

Poté co kouzelník zkombinuje Slova, předloží svůj nápad vypravěči, společně s tím, co by ono kouzlo mělo dělat. Jen jedno kouzlo může být vytvořeno za sezení, a pouze na konci sezení. Samotný proces tvorby kouzla proběhne v čase mezi hraními, a na začátku dalšího hraní, bude hráči předloženo znění hotového kouzla.

Napsat/vymyslet jedno kouzlo mezi hraníma by nemělo být příliš obtížné pro vypravěče. Jediný opravdový problém s tímto systémem vidím v tom, že se časem setkáte s nevyváženými kouzly. Moje řešení je, že budete hrát s hráči kteří nejsou frfňové, a nebudou dotčení kdykoliv jim kouzlo oslabíte, aby jste jej vyvážili. Což rozhodně není dobrý standard pro systém tvorby pravidel. Ale i tak jsem ochoten balancovat trochu hru za běhu výměnou za to, že budu mít mnohem kreativnější kouzla.

A navíc jsem i ochoten si stát za názorem, že tento systém povede k méně komplikovaným kouzelníkům. Protože část problému se systémy, které používají seznamy kouzel je ten, že hráči mívají často pocit, že musí být obeznámeni s všemi kouzly, aby mohli dělat rozumná rozhodnutí v tom, jaká kouzla se učit, a za jakými si to mířit. V tomto systému nejsou žádná kouzla která si musíte přečíst a zapamatovat. Jenom jendoduchá Slova, a navíc jen některá.

Moje vlastní úprava:
Tento systém mě fascinoval, připomínal mi trochu magii z Mage: the Awakening/Ascension, ale více použitelnou pro old-skool hraní fantasy rpg. Jediná věc co se mi tam moc nelíbí je ta, že kouzla se i tak musí přetvářet na tabulkové verze, a následně memorovat. Já chci aby magie byla opravdu jedinečným uměním, kdy stejné kouzlo seslané podruhé může mít trochu jiný efekt. Možná kouzelník nasbíral více síly, možná jej sesílá v jiném prostředí a ve větším stresu. Může tam hrát roli i cíl, prohození pořadí Slov, či přidání slova navíc. Takže jak to budu používat já je, že hráči budou hledat svá magická Slova, nebudou z nich vytvářet magické formule, ale budou je mít kdykoliv k dispozici, a dle situace je mohou složit za běhu. Popíší mi jejich očekávaný výsledek. Potom si hodí, a vypravěč rozhodne jak se kouzlo povedlo/nepovedlo či nějak překvapilo. Síla kouzel se bude odvíjet od jejich úrovně, počet seslání taktéž.

Žádné komentáře:

Okomentovat